Uzavření manželství
- 
							Základní informace k životní situaci:Základní informace k životní situaci:Uzavřít manželství na území České republiky lze formou občanského nebo církevního sňatku. Manželství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle muže a ženy, že spolu vstupují do manželství. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní; činí se v přítomnosti dvou svědků. Objednat svatební termín lze těmito způsoby:- osobně v kanceláři matriky (2. patro budovy radnice).
- Telefonicky : tel. kontakt: 491 405 212, 491 405 357, 491 405214
 K vyřízení formalit se snoubenci dostaví nejpozději 14 dní před uzavřením sňatku osobně a předloží:- doklad totožnosti (platný občanský průkaz nebo cestovní doklad),
- rodný list, je-li snoubenec rozvedený, předloží rozsudek o rozvodu, je-li vdovec, předloží úmrtní list Snoubenci vyplní všechny potřebné formuláře a s matrikářkou domluví podrobnosti samotného svatebního obřadu.
 Snoubenci - cizinci předkládají dokumenty stanovené v § 35 zákona č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení v platném znění (při rezervaci obdrží snoubenci podrobný informaci). Přehled správních poplatků:- obřad v obřadní síni - budova radnice (pátek 09:00 - 16:00) bez poplatku
- obřad na jiném vhodném místě nebo mimo stanovený den a čas Kč 3 000
 Právní akt uzavření manželství:Prohlášení o uzavření manželství se činí slavnostním způsobem a v přítomnosti dvou svědků. Snoubenci by proto měli zvolit vhodné oblečení. V den sňatku před obřadem předloží snoubenci i svědci platný občanský průkaz nebo cestovní doklad, k ověření totožnosti. V případě změny údaje bude snoubencům u občanského průkazu oddělena vyznačená část a jeho platnost automaticky skončí 45 dní po uzavření manželství. Takovýto doklad není platným dokladem pro cestu do zahraničí. Při zařizování svatebního dne mohou snoubenci využít i nabídek firem, jejichž propagační materiály jsou umístěny v kanceláři matriky. Obřadní síň - budova radnice č.p. 40:Svatební obřady probíhají v hodinových intervalech. Do předsálí obřadní síně ve 2. patře se snoubenci a svatebčané dostaví 15 minut před stanovenou hodinou obřadu. Budova radnice má bezbariérový přístup - zadní vchod (směrem z parkoviště za radnicí), kde je přímý vstup do budovy a k výtahu. 
 Matriční úřad zodpovídá za klidný a hladký průběh svatebního obřadu, proto pokud by byl jakýmkoliv způsobem narušen, oddávající má právo obřad přerušit nebo odložit. V celé budově radnice je zakázáno házet rýži, konfety, okvětní lístky či cokoliv jiného.Hudba: Zajišťujeme hudbu reprodukovanou, lze si vybrat z naší nabídky nebo snoubenci mohou donést hudbu dle svého výběru na CD nebo USB flash disku. Možností je i živá hudba při obřadu - snoubenci si zajišťují sami. Foto, videozáznamy: Fotografa a kameramana k obřadu si snoubenci zajišťují sami na vlastní náklady. Fotografové mají možnost fotografovat před samotným obřadem (před příchodem oddávajícího) a po jeho skončení (při gratulacích). V průběhu obřadu lze fotografovat pouze takovým způsobem, aby nebyl narušen samotný obřad. Není přípustné, aby fotograf vstupoval do "prostoru oddávajícího". Parkování vozidel je svatebčanům umožněno na náměstí před radnicí v celém prostoru ohraničeném sloupky. Povolení slouží k parkování během obřadu, po dobu fotografování před radnicí a na náměstí. Nikoliv však po dobu svatebního oběda nebo fotografování v jiných částech města. Jiné vhodné místo pro svatební obřad by mělo být důstojné. Před započetím samotných příprav je nutné domluvit termín a místo konání obřadu na matrice. Dohodnutá doba začátku obřadu je poté závazná a je nutné ji dodržet. Při svatebních obřadech na jiných vhodných místech zajišťujeme pouze přítomnost matrikářky a oddávajícího. Jejich dopravu na místo obřadu a zpět zajišťuje úřad. Další služby, např. květinovou výzdobu, hudební doprovod, fotografování, organizaci obřadu, atd. si snoubenci zajišťují sami na vlastní náklady. Týden po sňatku bude na oddělení matriky připraven k vyzvednutí oddací list. Vyzvednout ho může jeden z manželů, případně jejich rodiče s platným dokladem totožnosti. Na požádání lze oddací list zaslat poštou. 
- 
							Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):Snoubenci nebo zplnomocněný zástupce.
- 
							Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:Projeví-li snoubenci vůli, že spolu vstupují do manželství, osobně před orgánem veřejné moci provádějícím sňatečný obřad, v přítomnosti matrikáře, jedná se o občanský sňatek. Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před: - starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které jsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu tohoto matričního úřadu,
- starostou nebo místostarostou obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které nejsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu této obce, městské části hlavního města Prahy, městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst,
- primátorem hlavního města Prahy, náměstkem primátora hlavního města Prahy nebo pověřeným členem zastupitelstva hlavního města Prahy, jakož i před primátorem statutárního města, náměstkem primátora statutárního města nebo pověřeným členem zastupitelstva statutárního města, a to pouze ve správním obvodu hlavního města Prahy nebo statutárního města.
- Před poslancem nebo senátorem, a to ve správním obvodu kteréhokoli matričního úřadu. Písemné prohlášení poslance nebo senátora, že přijme jejich prohlášení o vstupu do manželství, předloží snoubenci matričnímu úřadu spolu s dotazníkem k uzavření manželství
 Projeví-li snoubenci vůli, že spolu vstupují do manželství, osobně před orgánem církve nebo náboženské společnosti, jedná se o církevní sňatek. Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností. 
- 
							Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace:Kontaktovat příslušný matriční úřad. 
- 
							Na které instituci životní situaci řešit:- Městský úřad Náchod, odbor správní, oddělení matriky, Masarykovo náměstí 40, kancelář č. 207, tel. 491 405 212, 491 405 214, 491 405 357.
- Matriční úřad, do jehož správního obvodu vybrané místo k uzavření manželství spadá.
 
- 
							Jaké doklady je nutné mít s sebou:Snoubenci vyplní před uzavřením manželství Dotazník k uzavření manželství a předloží jej matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno. Dle § 33 zákona o matrikách snoubenec, který je státním občanem ČR a je přihlášen k trvalému pobytu v ČR, je povinen matričnímu úřadu prokázat svoji totožnost a k výše uvedenému tiskopisu připojit: a) rodný list, b) doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem) c) výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel (dále jen „výpis z evidence obyvatel") o místě trvalého pobytu (lze prokázat občanským průkazem) d) výpis z evidence obyvatel o osobním stavu (pokud není údaj uveden v občanském průkazu) e) pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera Ostatní potřebné údaje čerpá matriční úřad úřední cestou - ze základního registru obyvatel a informačních systémů. Dle § 34 zákona o matrikách je snoubenec, který je občanem ČR a má trvalý pobyt v cizině, povinen prokázat svoji totožnost a k předepsanému tiskopisu připojit výše uvedené doklady nebo jím odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány. Výpis o místě trvalého pobytu a osobním stavu musí být vydány státem, na jehož území má snoubenec pobyt. Dle § 35 zákona o matrikách snoubenec, který je cizincem, k předepsanému tiskopisu připojí: - rodný list,
- doklad o státním občanství (lze prokázat i cestovním dokladem),
- doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li cizím státem vydáván,
- potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
- úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince; tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství,
- pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství, rozvedený,
- pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
- doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
- pokud se cizinec zdržuje TRVALE v jiném státě, než ve státě, jehož je občanem, připojí potvrzení o osobním stavu a pobytu i z tohoto státu
- potvrzení vydané Policií České republiky o oprávněnosti pobytu na území ČR; to neplatí, jde-li o občana členského státu Evropské unie, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace, nebo jeho rodinné příslušníky. Toto potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dnů.
 Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka. Podrobné informace sdělí na dotaz kterýkoli matriční úřad. 
- 
							Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:- Uzavření manželství mezi snoubenci, kteří nemají trvalý pobyt na území České republiky - 5000 Kč
- Uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky - 3000 Kč
- Vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost - 3000 Kč
- Vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku - 500 Kč
- Vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině - 500 Kč
 Správní poplatky je možné hradit v hotovosti nebo bankovním převodem. Splatnost: Poplatek je možno uhradit: Správní poplatky je možné hradit v hotovosti nebo bankovním převodem. 
- 
							Jaké jsou lhůty pro vyřízení :Lhůty nejsou stanoveny. 
- 
							Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:Pokud snoubenci nemluví nebo nerozumí česky, popřípadě jsou neslyšící nebo němí, je nutná při prohlášení o uzavření manželství přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit. Tlumočník se podepisuje na protokol o uzavření manželství, svoji totožnost prokazuje matrikářce. Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Svědkové prokazují svoji totožnost platným dokladem. 
- 
							Podle kterého právního předpisu se postupuje:- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém,
- Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- Vyhláška č. 207/2001Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
 
- 
							Elektronická služba, kterou lze využít:Tuto situaci není možné řešit elektronickou poštou.
- 
							Jaké jsou potřebné formuláře:Dotazník k uzavření manželství snoubenci obdrží na kterémkoli matričním úřadu. Jeho první část vyplňují snoubenci, druhou část vyplňuje matrikář. 
